Musicus

Bert-Jan Kosters (23 maart 1979) begon op 13 jarige leeftijd met het bespelen van de klarinet. Lessen volgde hij bij de streekmuziekschool in Oisterwijk.
Al snel was hem duidelijk dat muziek zijn vak moest worden.
Na het behalen van zijn D-diploma aan de muziekschool, deed hij toelatingsexamen aan het Brabants Conservatorium (nu Fontys Conservatorium). Hij werd in 2001 aangenomen voor de speciaal voor hem opgezette opleiding Arrangeren. Deze 6 jaar durende opleiding volgde hij bij Hoofdvakdocent Maino Remmers.
Bert-Jan studeerde in de zomer van 2007 af.

Het arrangeren zat hem al vroeg in de vingers. Toen hij slechts een half jaar klarinet speelde, begon hij aan zijn eerste kleine arrangementen. Eerst voor wat plaatselijke blaaskapellen, later breidde dit zich echter uit voor blazerssecties, Bigbands, harmonie- en fanfare orkesten of elke andere gewenste bezetting.

De klarinet ligt inmiddels min of meer terzijde. Hij is meer thuis op de saxofoon, waarmee hij in enkele orkesten en bands zijn partij vertolkt.

Sinds 2011 is Bert-Jan als baritonsaxofonist verbonden aan de Fanfare van het Korps Nationale Reserve Koninklijke Landmacht. Inmiddels heeft hij, tot genoegen van de orkestleden, de nodige werken voor dit orkest gearrangeerd en geïnstrumenteerd.

Vanaf 2001 is Bert-Jan "in de leer" gegaan bij Mark Maass als leerling-reparateur houten blaasinstrumenten. Vanaf 2003 is hier een intensieve opleiding voor koperen blaasinstrumenten bijgekomen. Vanaf 2005 tot begin 2012 heeft Bert-Jan de koperreparaties verzorgd in de winkel van Mark Maass te Udenhout. Met het vroegtijdig overlijden van Mark is aan dit dienstverband een einde gekomen. Bert-Jan repareert nu - uitsluitend op afspraak - onder eigen naam.

 

Onderstaande tekst is overgenomen van een Nieuwsklok uit juni 2007:

Een bijzondere Oisterwijkse muziekarrangeur
Oisterwijker Bert-Jan Kosters (28) sluit maandag 25 juni een zesjarige studie arrangeren en instrumenteren aan het Conservatorium Tilburg af met een afstudeerconcert met het Udenhouts harmonie-orkest Moed Volharding Cecilia, samen met een aantal solisten. Onder Kosters' persoonlijke slogan "Ik bedenk geen noten… ik gebruik ze!" zal de aanwezige examencommissie van het Fontys Conservatorium luisteren en kijken naar acht verschillende uit te voeren werken in het lichte genre.

Bert-Jan Kosters begon vrij direct na zijn lagere schoolperiode aan de voormalige Johannes van Oisterwijkschool op 13-jarige leeftijd met klarinet spelen. Na slechts een half jaar begon hij al met het schrijven van kleine stukjes muziek voor het carnavalsorkest waarin hij destijds speelde. Hij is in 1992 gestart met klarinetles als lid van Harmonie Orkest Oisterwijk. Later ging hij ook saxofoon spelen en werd hij lid van Harmonie Asterius. Hij behaalde het D-examen klarinet en maakte in 1999 samen met Frank Vugs een bewerking voor harmonie-orkest van de Dreigröschen Oper van Kurt Weill en Bertold Brecht.

Zes jaar conservatorium
Toen hij in 2001 toelatingsexamen deed op het conservatorium in Tilburg, bestond de opleiding arrangeren nog niet. Toch startte hij in september 2001 in deze toen speciaal voor hem opgezette opleiding. De eerste jaren waren vooral gevuld met theorie. Zowel de klassieke alsook de geïmproviseerde (jazz) opleiding heeft hij doorlopen. "Als arrangeur moet je op de hoogte zijn van zoveel mogelijk muziekstijlen en kenmerken. Zoals ook van nagenoeg alle gebruikelijke instrumenten met hun mogelijkheden en beperkingen. Het hele scala aan wetten, regels en gebruiken heeft de afgelopen 6 jaar de revue grondig gepasseerd!"

Arrangeren/instrumenteren
Bert-Jan Kosters licht toe: "Muziek, bedacht en opgeschreven door een componist, is vaak bestemd voor een specifiek gekozen orkestvorm of samenstelling van instrumenten. De samenstelling van bijvoorbeeld een symfonieorkest met al zijn strijkinstrumenten verschilt erg van blaasorkesten zoals de harmonie of fanfare. Een rockband met zijn gitaren lijkt niet op een boerenkapel. Toch komt het voor dat een harmonie-orkest muziek wil spelen uit een film of musical en dat een bigband zijn eigen swing- of jazzversie wil spelen van een top-40-hit. Ook kan het zijn dat een popartiest aan zijn nieuwe single toch graag een sfeervolle achtergrond met bijvoorbeeld strijkers of blazers wil toevoegen. Misschien zelfs komt er een tv-special met een showorkest. Om die muziek te kunnen spelen met een afwijkende bezetting, stijl of aanvulling, dient deze aangepast te worden en dat heet 'arrangeren'. Bij instrumenteren ben je gebonden aan de vorm en het notenmateriaal van de componist. Er wordt dus niets nieuws verzonnen, maar enkel geschikt gemaakt voor een andere bezetting."

Afstudeerproducties
In september 2006 is hij begonnen met het (onder licentie) bewerken van de gehele Rock-Opera 'Jesus Christ Superstar', een muziekfilm die hem na vertoning en bespreking op de lagere school reeds bijzonder aansprak. Op initiatief van het toen jarige fanfare-orkest Concordia uit Spoordonk bracht men, onder leiding van Jef van de Sande, twee groots opgezette uitvoeringen daarvan. Dit meer dan honderd musici tellende spektakel met fanfare-orkest, ritmesectie, koor en solisten, vond succesvol plaats op eerste paasdag in Oirschot.
Nu, 25 juni, staat deel twee op het programma in Udenhout met de Udenhoutse harmonie waarvan Bert-Jan lid is. Het afstudeerconcert vindt plaats in 't Plein in Udenhout, begint om 20.30 uur en alle belangstellenden zijn er van harte welkom.